|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wywiad z NICK'iem BASS'em |
|
|
|
|
|
Tylko u nas jedyny w Polsce wywiad z Nick'iem
Bass'em (oficjalny tancerz MJa na koncercie This Is It)
specjalnie dla polskich fanów od michaeljackson.pl
- Jak naprawdę czuł się i zachowywał MJ w
trakcie prób?
- Czy coś zapowiadało tak tragiczny koniec?
- Jakich utworów / prób nie zobaczyliśmy na
filmie This Is It?
- Podobno koncert This Is It miał być
realizowany w innych krajach.
Odpowiedzi na te pytania oraz na wiele innych
przeczytacie poniżej. Życzymy miłej lektury. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
strona 1 |
strona 2 |
strona 3 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N.B. - Nick Bass
M.M. - Marek “Mike” Makowski
E.P. - Erwin Pryliński
E.G. - Ewelina Gałązka |
|
|
|
|
Przed warsztatami |
|
|
|
|
|
M.M.: Najpierw chcielibyśmy Ci podziękować za przybycie i
wyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu.
N.B.: Oczywiście, cała przyjemność po mojej stronie. To mój
pierwszy raz w Polsce… |
|
|
|
|
|
E.P.: Witamy w Polsce!
M.M.: Chcielibyśmy pogratulować udziału w próbach
Michaela Jacksona i pogratulować za razem spełnionego
marzenia.
N.B.: Dziękuję bardzo |
|
|
|
|
|
E.G.: Bycia wybrańcem.
N.B.: Taak… byłem wielkim szczęściarzem, naprawdę
wyjątkowym. |
|
|
|
|
|
M.M.: Pierwsze pytanie brzmi: było wiele kontrowersji na
temat stanu zdrowia Michaela Jacksona, że nie był on dobry.
Co o tym sądzisz? Był chory? Nie jadł dobrze?
N.B.: Niee! |
|
|
|
|
|
M.M.: Niektórzy mówili, że “This is it” jest tak
zmontowany, byśmy widzieli, że cieszył się dobrym zdrowiem,
a w rzeczywistości udawał, że jest wszystko ok. Gotowy film
pokazuje to, co chcemy i musimy widzieć - Michaela pełnego
energii. To wszystko, by ukryć wszelkie oznaki braku
zdrowia, energii. Czy Michael był w złej kondycji?
N.B.: Nie, nie, nie! Michael czuł się świetnie. Ludzie byli zdezorientowani.
Gdziekolwiek nie poszedłem, zawsze mówili: “nie, Michael był
chudy”. Michael zawsze był chudy. Wiesz, to jest pewny
aspekt bycia tancerzem - musi uderzyć w pewien punkt, wtedy
wygląda to idealnie. I nie za każdym razem ten punkt wygląda
tak samo. Nazywam to jego taneczną kondycją. Był w świetnej
formie, niezwykła energia przez cały czas. Musisz sobie
wyobrazić życie Michaela Jacksona. To wszystko, co musiał
zrobić. Jego przygotowanie do trasy to coś więcej niż
ćwiczenie kroków, to zawsze robił. Jest ojcem, więc wolał
spędzić poranek z dziećmi i przyjść późno w nocy na próby, w
południe pracować z naszym choreografem, Travisem, a kiedy
występ zaczął nabierać kształtu, ćwiczyliśmy razem z
Michaelem na scenie itd. Przychodził z wokalnych prób na
nasze i z powrotem na wokalne itd. Tak właśnie pracował… |
|
|
|
|
|
M.M.: był pracowity…
N.B.: pracowity taak, nie wiem czy miałbyś tyle energii? W
noc przed tragicznym wydarzeniem, nic nie zapowiadało tego,
co nastąpiło... Czułem się tak, jakbym obserwował go na scenie. Straciłem
swoją szansę, aby kiedykolwiek zobaczyć jego show na żywo.
Kiedy nie występował na scenie, nie ukrywał się, ale unikał
życia publicznego i żył swoim życiem. Myślałem, że straciłem
tę szansę, ale kiedy dostałem szansę uczestniczenia w
próbach z nim, było to dla mnie jak oglądanie go podczas
koncertu. Człowieku, on mógł skakać, być w swoich zwykłych
ciuchach, śpiewać, nie przykładać się do tego, być po prostu
sobą, a ty patrzyłeś na niego i mogłeś powiedzieć tylko „o
mój Boże!” Słowa nie wyrażą tej magii, bo to coś więcej, niż
bycie wysportowanym, więcej niż bycie genialnym wokalistą.
Magia to te wszystkie elementy zebrane w całość. I to
wszystko mimo jego wieku. Jak wielu znasz ludzi w takim
wieku, którzy potrafiliby zrobić tak długie show, którzy
potrafiliby tańczyć, śpiewać itd. Nie sądzę, by tacy byli… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M.M.: Możesz zaprzeczyć, że był w złym stanie zdrowia?
N.B.: Tak, czuł się świetnie. |
|
|
|
|
|
M.M.: Zadałem to pytanie, bo jest wiele kontrowersji, iż
był w złym stanie zdrowia.
N.B.: Też o nich słyszałem. Słyszałem wiele od różnych osób,
niektóre z nich wierzą, że jest jakiś spisek... (śmiech)
Wolałbym nie wypowiadać się na ten temat. Byłem tancerzem,
wykonywałem swoją robotę. Miałem wystarczająco szczęścia, by
widzieć go trenującego i występować z nim, być świadkiem
całego procesu tworzenia show, czy to oprawy świetlnej, czy
też muzycznej, wszystkiego. Każdy ma swoje zdanie na ten
temat. Ja swoje zdanie mógłbym przekazać ludziom i
powiedzieć “uważam, że MJ czuł się świetnie”. Może
niektórym ludziom tak pasuje... |
|
|
|
|
|
M.M.: Czy podczas prób były obecne dzieci Michaela? Czy
obserwowały jego przygotowania?
N.B.: Nie, nie… Sądzę, że Michael wolał trzymać dzieci z
daleka od tego. Przyprowadził je tylko raz, kiedy
filmowaliśmy fragmenty do „Smooth Criminal” i „Thriller” w
3D. Przyszedł z nimi na plan, by mogły to zobaczyć. Jeśli
chodzi o codzienne wizyty na próbach… Wówczas wolał zostawić
je w domu, trenował przecież późno w nocy. Kładł niezwykły
nacisk na ojcostwo, by być z nimi. Nie jestem pewien, czy
był z nimi każdego wieczoru, by położyć je spać, ale z
pewnością jadał z nimi obiad, a potem przychodził na próby,
by z nami ćwiczyć. |
|
|
|
|
|
M.M.: Jestem ciekaw po prostu, czy doświadczyły czegoś w
stylu: „to mój tata, o rany!”
N.B.: Możesz to sobie wyobrazić? Mnie też jest trudno, nie
jestem dzieckiem Michaela Jacksona, więc nie mam pojęcia,
jak by zareagowali. Jestem pewien, że widzieli nagrania,
słyszeli w domu, jak śpiewa… Słyszałem, że Blanket trochę
tańczy. Nigdy tego nie widziałem, ale wiem, że próbuje… |
|
|
|
|
|
E.G.: Być
dobrym wykonawcą.
N.B.: Tak,
oczywiście. Michael był geniuszem, uczył się od
największych, jak Geene Kelly, Bob Fossie czy James Brown, ale lista ta jest dłuższa…
Jestem pewien, że Michael miał archiwa starych materiałów
filmowych i muzycznych. Dla dzieci to było jak plac zabaw.
Słyszałem, że miał ogromny zbiór filmów, więc z pewnością
dzieci czerpały naukę z tego, jak również ze stałej
obecności ich ojca. Jestem pewien, że miał dla nich (śmiech)
miliony opowieści o tym, jak występował na scenie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M.M.: Ile godzin dziennie trwały próby?
N.B.: Hm… Kiedy zaczynaliśmy pracę w studio tanecznym, mieliśmy normalny
ośmiogodzinny dzień pracy. To trudne dla tancerza – tańczyć
przez 8 godzin dziennie. Oczywiście, kiedy show nabrało
kształtów, nasz dzień pracy wydłużył się. Jak już
wspomniałem, dzień pracy Michela różnił się od naszego.
Najpierw ćwiczył ze swoim trenerem wokalnym, podczas kiedy
my ćwiczyliśmy na scenie, a potem przychodził na drugą część
próby, by trenować z nami pierwszą część koncertu, od “Wanna
Be Startin’ Somethin’” do “Smooth Criminal”, po czym
kończyliśmy pracę. Przychodziliśmy następnego dnia i
zaczynaliśmy tam, gdzie skończyliśmy. Wówczas ćwiczyliśmy
10, czasami nawet 11 godzin dziennie… |
|
|
|
|
|
M.M.: Nie byłeś zmęczony?
N.B.: Byłem zmęczony! Oczywiście, że byłem zmęczony! Ale tak wygląda
praca wykonawcy… Przerwałem wszystko, co dotychczas robiłem
w życiu i codziennie ćwiczyłem, wracałem do domu odpocząć,
wyspać się… Mój kark bolał po każdej próbie. |
|
|
|
|
|
M.M.: Myśląc: jutro znów Michael Jackson...
N.B.: Rzeczywiście, ale wiesz co? Nie zamieniłbym tego na
nic. Kocham tę pracę. Kilka tygodni, ukończylibyśmy
przygotowania i pojechali do Londynu, byliśmy
zdeterminowani, by to zrobić, ćwiczyć nawet przez 12 godzin,
jeśli byłoby trzeba, ponieważ wielokrotnie próby nie były
tak forsowne, jak mógłbyś myśleć. Wielokrotnie te
12-godzinne próby wyglądały tak, że najpierw tańczyliśmy,
potem przez 2 godziny pracowali nad oświetleniem, muzyką.
Cała muzyczna ekipa sprawdzała, czy sygnały wejścia są
ustawione prawidłowo. Były długie dni przygotowań, ale bez
naszych prób. |
|
|
|
|
|
M.M.: Ok. Ile czasu zajęło Ci nauczenie się choreografii
“The Drill”?
N.B.: “The Drill”! O tak, tak, wiesz co? |
|
|
|
|
|
E.P.: W Polsce “The Drill” jest bardzo popularny.
M.M.: Jest bardzo popularny i każdy fan chce go umieć.
N.B.: Tak, tak, wiesz, co Ci powiem o “The Drill”… przebywać
z Travisem, Travisem Payne’em, znając go z tylu wywiadów,
“The Drill” to ostatnia choreografia, którą Michael i Travis
razem stworzyli, to było coś wyjątkowego… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M.M.: Kto więcej miał wkładu w tę choreografię? Travis
czy Michael?
N.B.: Szczerze, nie wiem. Sami wspólnie to stworzyli. Szli
do studia, przyciemniali światło, wczuwali się w nastrój.
Jestem pewien, że Travis zaproponował jakieś kroki, Michael
je wykonał i stwierdził „Wiesz co? Czuję, że to mogłoby
wyglądać tak albo tak.” Dał małe wskazówki, pewne pomysły,
to był jego wkład, bo ostatecznie to był koncert Michaela.
Mieliśmy reżysera oświetlenia, głównego reżysera, Kennego,
Travisa i 15 innych choreografów, ale ostatecznie to Michael
kontrolował swoje show, więc mógł zerknąć na coś i
powiedzieć “Podoba mi się to, ale zróbmy to tak.” |
|
|
|
|
|
M.M.: Tak jak w “Smooth Criminal” - “Chcę dać znak, chcę
dać znak.”
N.B.: Dokładnie! Więc tak, koniec końców, ostatnie słowo w sprawie “The Drill” należało do
Michaela. Wszyscy jesteśmy profesjonalnymi tancerzami,
podczas prób uczyliśmy się, ale nieustannie wprowadzano małe
zmiany. Travis przychodził następnego dnia na próbę i
oznajmiał „Michael chce zrobić to, zamiast tamtego, więc
musicie zmienić...” |
|
|
|
|
|
M.M.: Militarny styl…
N.B.: Tak, dokładnie, więc robiliśmy małe zmiany |
|
|
|
|
|
M.M.: Tak jak w choreografii “Dangerous”.
N.B.: Dokładnie, to samo… |
|
|
|
|
|
M.M.: Jestem ciekaw, czy Michael założył, czy zakładał
stroje, które zostały dla niego zaprojektowane na trasę?
N.B.: Nigdy nie widziałem go w tych strojach, mówisz o
kryształkach… |
|
|
|
|
|
M.M.: Tak, o wszystkim.
N.B.: Jestem pewien, iż miał prawdopodobnie wiele
przymiarek, przymierzał te stroje, bo także my, jako
tancerze, byliśmy na etapie próbowania pewnych rzeczy, jeśli
chodzi o kostiumy. Sądzę, że część kostiumów została użyta
do nagrania “Thrillera”, widzieliśmy także militarne stroje
w “The Drill”. Pewne stroje w ogóle nie były gotowe. Nigdy
nie zatańczyliśmy w kostiumach do “The Way You Make Me Feel”
czy “Beat It”. Wiesz, te stroje tam były, szliśmy na górę
do studia projektantów i mieliśmy przymiarki, ale były one
przerywane, by dalej ćwiczyć i nie narobić zamieszania.
Szliśmy z powrotem na dół, by kontynuować to, na czym
skończyliśmy. Nie wszystko było gotowe – nasze kostiumy,
zmiany itd., ale wiedziałem, że będą gotowe, bo Michael znał
wszystkich swoich projektantów. Kiedy obejrzałem „This is it”,
sam byłem zdumiony, bo nie wiedziałem o tych wszystkich
pomysłach. Wiedziałem o człowieku światła, że to ekran. |
|
|
|
|
|
M.M.: To było niesamowite.
N.B.: Pamiętam, jego wizualizację i opowieści o nim, te
wszystkie kryształki i rozświetlony kostium “Billie Jean”.
Byłem pod wrażeniem. Nie sądziłem, co się wydarzy, więc z
pewnością byłbym bardzo podekscytowany, widząc to wszystko… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
strona 1 |
strona 2 |
strona 3 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, wynajmowanie, wypożyczanie, wykorzystywanie
tekstu oraz zdjęć bez zezwolenia serwisu michaeljackson.pl zabronione.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|